Historisk samarbeid og løft for Kvinnefotballen i Kristiansand

Gimletroll og Donn slår seg sammen i 2. div sesongen 2019

2019-02-04
osmundsen

Det er snart ti år siden byen hadde et lag i toppfotballen på kvinnesiden, og selv om Gimletroll spilte kvalifisering om opprykk til 1. divisjon både i 2015 og 2016, har det vært langt mellom høydepunktene for kristiansandsklubbene.

Klubbene har sittet på hver sin tue uten å egentlig komme noen vei, og samarbeid har vært vanskelig å få til. Samtidig har de mest ambisiøse talentene reist ut av byen for å få forfølge drømmen sine.

Dette var utgangspunktet når klubbene i byen startet de første møtene for ca. ½ år siden

Selv om “fusjonen” nok vil komme svært overraskende på omgivelsene, har det vært dialog mellom klubbene i flere måneder. Etter planen skulle sammenslåingen ikke skje før i 2020, med noen innledende tiltak i år, som for eksempel felles rekruttlag i 3. divisjon og samarbeid i Dana Cup.

Men da Gimletroll A-stall var redusert til 15 spillere i slutten av januar måtte vi sammen ta noen grep.

Sesongstart nærmet seg og Gimletroll sendte en formell henvendelse til Donn om en sammenslåing av lagene allerede i 2019. Donn tok dette meget seriøst og vi startet en dialog som vi ikke visste resultatet av. Donn hadde i utgangspunktet stor nok stall til å greie sesongen.

Etter intens jobbing og X antall møter og telefoner, kommer vi frem til å legge satsningen i Gimletroll der de også har gode tradisjoner og mange sterke gode kull på jentesiden under damelaget.

Nå har rivalene samlet kreftene i Gimletroll, som dermed er klar for sin 11. strake sesong i 2. divisjon. Med tilførsel av spillere, trenere og støtteapparat fra Donn er det blåst liv i gamle drømmer om toppfotball i byen igjen.

Dette betyr ikke at vi med ett har et topplag i byen, men vi har i hvert fall et mye bedre utgangspunkt for å lykkes.

Og det viktigste er å skape en god plattform for å starte arbeidet med å løfte kvinnefotballen i Kristiansand på sikt.

Vi er veldig fornøyd med at dette nå er i gang, timingen vet vi kunne vært bedre.

Nå ser vi fremover og gleder oss til sesongstart, og håper at dette er starten for mange gode og utviklende år for kvinnefotballen i Kristiansand.